Varje år vallfärdar tusentals besökare till de största bilmässorna i världen. Om vi ser bort ifrån SEMA och Essen och håller oss inom landets gränser, så är Bilmässan årets största bilutställning. Förra året kom ungefär 30 000 besökare till bilmässan på Elmia i Jönköping. Ett imponerande antal för att vara i Sverige. Mässan i Jönköping är dock rätt liten om man jämför med de större mässorna i Tyskland och USA.

 

Gör dig synlig med skyltar

Det stora intresset hjälper naturligtvis till att göra mässorna till rena rama försäljningsevenemang, med skyltar och banners till höger och vänster på mässtånden. Just skyltar är en massiv industri på den här typen av mässor. Skal man märkas så skal man synas och i det här fallet så gäller uttrycket ”more is more”. Skyltar, banderoller, gatupratare och ballonger eller allt på samma gång.

 

Påverkar undermedvetet

Motorindustrin är en dyr industri och därför vill exempelvis VW, Audi och Toyota naturligtvis synas och dra uppmärksamhet till sig för att på så sätt kunna charma så många potentiella köpares hjärtan som möjligt. Det är inte alls säkert att en eller flera skyltar kan hjälpa dig att ro iland en handel eller två på den aktuella dagen, men om inte annat är skyltarna med till att så ett frö i besökarnas undermedvetna som (förhoppningsvis) kommer att påverkas i samband med deras kommande bilköp.

 

Gatupratare, inköpspåsar och annan merchandise

Förutom den analoga delen av annonseringen som skyltar, gatupratare och banners ju är, är ett av de stora fokusområdena för respektive utställare också produktionen av merchandise. Det vill säga produkter med företagets logo på. Och gärna någonting nytt som ingen annan har. För några år sedan var bläckpennor, nyckelhängare och inköpspåsar i tyg det vanligaste. Idag är det USB-stick, powerbanks och skal till smartphones som gäller.

 

Mässor hjälper till att sprida intresset

Men även om merchandise kan bli en rätt stor utgift så ska pengarna gärna generera mycket större belopp på framtida bilförsäljning. Det är nog utopi att föreställa sig att de flesta mässdeltagarna är ute efter att investera. Det handlar nog för många mer om intresse och drömmar. Men även om Ford kanske ställer ut den senaste GT-modellen, så är det inte speciellt troligt att försäljningen för just denna bil ökar, men den kan vara med till att öka intresset för de sportiga versionerna av deras “vanliga” bilar. Som exempelvis Mondeo i Ghia-serien eller en Fiesta RS. På så sätt är ju pengarna som satsats på marknadsföring bra investerade. Även om de som sagt inte genererar direkta sälj på mässorna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>