Ungsvensk.se - forum för Sveriges ungdom  
Hem | Forum | Bloggar | Film | Bilder | Spel | Grupper | Medlemmar | Mitt krypin | Mina inställningar |

» Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Not a member yet?
Register Now!
» Användare inne: 32
8 medlemmar och 24 gäster
Borka, Christian Westling, Draugen, Michelle, MrDavid, MX Cartoons, Status, Svenskraggare
Flest uppkopplade användare samtidigt var 200, 2008-10-18 klockan 02:43.
» Statistik
Medlemmar: 2 439
Ämnen: 7 097
Top Poster: Vagabonden (5 806)
Välkommen till vår senaste medlem, Markel963
Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2008-06-11
Fredrik Ottesens avatar
Fredrik Ottesen Fredrik Ottesen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Fredrik Ottesen
Standard Förlängd arbetstid?

På sdublogg.se står ett inlägg att finna angående förlängd arbetstid och denna tråd är ämnad att utgå ifrån det.

http://sdublogg.se/2008/06/11/forlangd-arbetstid/

Senast redigerad av Fredrik Ottesen den 2008-06-11 klockan 19:14.
Svara med citat
Gammal 2008-06-11
Sven-Olofs avatar
Sven-Olof Sven-Olof är inte uppkopplad
Svensk veteran

Reg.datum: okt 2006
Standard Kan vara en lösning..

Enligt mig skulle uppluckringen av arbetstidslagen vara en väg för framtiden. Om nu det otroliga skulle inträffa att det uppstår en verklig arbetskraftsbrist.

Istället för en arbetskraftsinvandring, som samtidigt innebär att fler ska dela på den gemensamma välfärden, dvs att de offentliga finanserna inte får en positiv påverkan, de svenska arbetstagarnas löner trycks ner av utökad arbetskraftsutbud så skulle följande kunna inträffa

Låt säga att arbetstagaren betalar full skatt för lön motsvarande 40 timmar/ vecka. All övertid beskattas till hälften.

Reslutatet blir att arbetstagaren får möjlighet att förändra sin livssituation genom eget arbete. Mer kvar i plånboken. Statens, landstingens och kommunernas skatteintäckter per arbetstagare ökar också, men dess utgifter inte kommer öka nämnvärt. En vinn/vinn situation.

Ett genomsnittligt ökat övertidsuttag på 2 timmar i veckan motsvarar över 200 000 "gästarbetare".

Skulle istället kunna innebära motsvarande 860:-/månad mer efter skatt för den som idag tjänar 20 000 för heltid. Den samlade köpkraften skulle öka med motsv 46,5 miljader/år

Samtidigt skulle samhällets ökande skatteintäckter motsvara ca 10 miljarder kronor.

Med samma befolkning, utan nämnvärt ökade kostnader

(beräknat på 4 500 000 heltidsarbetande, 22 000 i snittlön, medelskattesats på 33%. Dessa siffror stämmer säkert inte då jag gissat, men resultatet blir ungefär i den storleksordningen)
Svara med citat
Gammal 2008-06-11
Vagabondens avatar
Vagabonden Vagabonden är inte uppkopplad
Svensk kunglighet

Reg.datum: nov 2006
Standard

Instämmer med Sven-Olof. Vill vi ha någon form av konkurrenskraft mot Asien så måste vi börja arbeta mer. Arbeta längre, lägg ner klämdagarna och alla möjliga röda dagar.
Samtidigt ska man såklart få kvar mer av lönen.
Gammal 2008-06-12
SparkMans avatar
SparkMan SparkMan är inte uppkopplad
Svensk hjälte

Blog Entries: 4
Skicka ett meddelande via MSN till SparkMan
Standard

Förstår inte riktigt skillnaden på "ökad arbetstid" och "övertidsarbete"?

Skulle det vara något bestämt att man får ut olika mycket eller vadå?
Gammal 2008-06-12
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Svensk

Reg.datum: jun 2008
Standard

Ser inte som nån lösning att vi ska börja arbeta mer. Tycker snarare att en arbetstidsförkortning vore på plats. Idag har vi så mycket annat som tar upp tid, fritidsintressen och diverse personlig utveckling och folk vill inte tillbringa hela livet med att stå och slita på jobbet.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12
Vagabondens avatar
Svensk kunglighet

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasA Visa inlägg
Ser inte som nån lösning att vi ska börja arbeta mer. Tycker snarare att en arbetstidsförkortning vore på plats. Idag har vi så mycket annat som tar upp tid, fritidsintressen och diverse personlig utveckling och folk vill inte tillbringa hela livet med att stå och slita på jobbet.
Hur tror du vårat land och dess konkurrenskraft står sig mot onmvärlden om vi arbetar mindre för att kunna avsätta mer tid på fritidsintressen?
Gammal 2008-06-12
Blot-Svens avatar
Blot-Sven Blot-Sven är inte uppkopplad
Svensk veteran

Reg.datum: jul 2007
Standard

Citat:
Dessa fritidsintressen kan i vissa fall kosta pengar. Hur skall jag ha råd med dem när staten går in och bestämmer att jag inte får arbeta mina 8 timmar om dagen längre?

Givetvis skall det vara upp till var och en hur länge man vill verka.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Svensk

Reg.datum: jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden Visa inlägg
Hur tror du vårat land och dess konkurrenskraft står sig mot onmvärlden om vi arbetar mindre för att kunna avsätta mer tid på fritidsintressen?
Jag tycker väl inte att livet enbart ska handla om att arbete och vara lönsam.

Det måste få finnas utrymme till annat och det gör det, det handlar bara om fördelningspolitik. Nåt vi ser på alla miljonärer och miljardärer som har hur mycket pengar som helst.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12
Eddie Vedders avatar
Eddie Vedder Eddie Vedder är inte uppkopplad
Svensk kunglighet

Blog Entries: 5
Standard

Citat:
Jag anser mig ha rätt att yttra följande åsikt med tanke på tråden i det aktuella ämnet: Detta är ett haschresonemang. Man ska äta upp kakan och ha den kvar.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12
Vagabondens avatar
Svensk kunglighet

Standard

Citat:
Jag tycker väl inte att livet enbart ska handla om att arbete och vara lönsam.

Det måste få finnas utrymme till annat och det gör det, det handlar bara om fördelningspolitik. Nåt vi ser på alla miljonärer och miljardärer som har hur mycket pengar som helst.
Jasså måste det? Säger vem?
Så för att du vill ha tid över för en hobby så ska jag inte få arbeta lika mycket?

Vad ser du för problem med miljonärer och miljardärer?
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp