Att använda sig av externa eller interna resurser
Kanske arbetar du i en marknadsavdelning och till tider ställer dig själv frågan om du ska använda dig av interna eller externa resurser. Det är inte alltid så lätt att veta. Såklart beror det lite på vad det är för projekt det gäller och vad för personer som är anställda i marknadsavdelningen.
Kanske har du texter som ska översättas, då kan det vid vissa tillfällen vara möjligt att använda interna korrekturläsare och andra gånger är det bättre att gå till en extern översättningsbyrå.
Detta gäller också vid exempelvis uppsättning av kampanjer, hur duktiga är de som arbetar i avdelningen till att sätta upp en kampanj och vad kostar det att anlita en extern byrå.
I de flesta tillfällen är det oftast ”trial and error” som gäller och du vill efter ett tag märka vad som fungerar bäst att använda vid ett givet tillfälle. Detta är givetvis en kostnadsfråga och i slutändan vad man kan få mest ut av sin marknadsföringsbudget.
Vid vissa tillfällen kan det vara aktuellt att göra en marknadsundersökning och det betyder ofta att det kan vara kvantitativ fakta som ska inhämtas. Det kan vara lite tungt för en anställd att göra alla dessa telefonsamtal och dessutom sammanställa dem. I ett sådant tillfälle kan det vara bättre att använda sig av en marknadsundersökningsfirma som oftast har flera personer till ett sådant projekt.
I en marknadsavdelning är grafiska projekt ofta vanliga, dock inte alltid i stora mängder. Det kan vid sådana tillfällen vara en bra idé att gå till en byrå. Det är alltid en bra idé att fråga sig själv vad som passar bäst vid ett givet tillfälle.
Följer du ovanstående råd är du en liten bit på väg mot att optimera din marknadsföringsbudget när det gäller interna och externa resurser mest möjligt och därmed förhoppningsvis uppnå bäst resultat.